40 éve 1 tulajdonosnál

Előrevetíteném, hogy ebben az irományban sok kép és videó lesz. A szöveget igyekszem a minimumra csökkenteni. Csaba mondta még a 2008-as ünnepek előtt, hogy Pusztaszabolcson van egy bácsi. 2. tulaja az autónak és felújításon még nem esett át.

Ebből kifolyólag telefonos egyeztetés után 2009.01.13.-án beröffentünk Pusztaszabolcsra. H. Károly, mint igazi autó és műszaki kedvelő örömmel üdvözölt minket.

Károly bácsi 76 éves, 1952-ben szerezte meg a vezetői engedélyt. Műszaki végzettségű. Gyönyörű első szériás Orion Duna TV,

Orion 303-as rádió 1956-ból (köszi Laci az infót),
I. Világháborús katonai ásók, szerszámok, és persze felesége virágjai néznek farkasszemet velünk.

Az autó társaságában egy öreg Jawa 250 (kis kerekű), illetve 2 koros bicikli (Csepel még Weiss Manfréd tervezte őket) pihen.

Károly bácsi motorral kezdett majd ahogy ő mondta “csőrös” Škoda következett. (Škoda 1101, 1102 úgynevezett Tudor, 1949-től kezdték őket gyártani. A “Tudor” szó az angol ‘two door’ magyarul 2 ajtó szóból ered. Az angolok így becézték az akkori 2 ajtós Škodákat.)

Ugyanez történt a hajdani Alfa Romeokkal. A brittek a nyitott tetejű sport autókat elkezdték Speedernek (mint sebesség őrült) hívni. Az Alfa ezen felbuzdulva odaragasztotta a jelzőt Spider. Ez szép és jó csak fonetikusan leírva a “spider” pók-ot jelent. 🙂

Ahhoz képest, hogy képeket és videókat ígértem megint sikerült elengednem a billentyűzetemből kiáramló bitek sokaságának halmazát.

Az autó:

1958 Škoda 445 Spartak, amit 1969-ben vett Károly bácsi 30.000 km-rel, 38.000 Ft-ért, természetesen egy orvostól. Feliciát szerettek volna, de friss házasként a 4.000 Ft különbséget már nem tudták kigazdálkodni. Maga a Spartak történetet nem írnám le hiszen már a Felicia cikkben is volt róla szó. Tehát mikor kijöttek a fecske Octaviak.a divat szellemével együtt felkerültek a kis Spartakra is a fecskefarkak, Octavia feliratok. Ami mai szemmel veterán autó rombolás, átépítés az akkoriban szebbé, komfortosabbá, megbízhatóbbá tette az autót. Gondolok itt a generátorra, áramtalanítóra, magnóra, kis ventilátorra stb…

Viszont olyan változtatás nincsen a Skodrin, amit könnyedén ne lehetne gyárivá alakítani. Károly bácsi minden eredeti alkatrészt megőrzött (beleértve a króm bajuszos hűtőrácsot, sőt az eredeti Barum gumikat is).

Gyári skoda gumiszőnyeg

A távolságmérő eddig 5* fordult körbe, ami barátok között is 500.000 km feletti érték. A motor nemrég esett át 3. felújításán, (amit az autó lelkes gazdája végzett el természetesen) azóta 23.000 km-t ment. Sajnos egy tolatásnál az egyik oldala végig lett húzva ez látszik is egyébként eredeti a fényezés. Érdekes, hogy se fakulva se kirepedve nincsen. A krómozást meglátva egyrészt megdöbbentem másrészt egy egészséges irigység is megmozdult bennem. Makulátlan. Aki újított már veteránt tudja, hogy kis hazánkban a legnagyobb probléma az öreg krómok felújítása. Se pötty se rozsda. Hihetetlen, hogy 51 évesen is ilyen állapotú.

A vonóhorog is használatban van, volt. Belül kapott biztonsági övet, nagyobb visszapillantókat, illetve egy újabb Tesla rádiót.

A gépjármű mai napig használatban van. Természetesen már télen és rossz időben nem koptatja az utakat, de ha szükség van rá hűségesen követi gazdája kormánymozdulatait. Csaba mondta 40 év házasságban is sok, de egy autóval?… és ez így van. Károly bácsi nem akarja eladni a kék meseautót. Nem egyszer tettek rá ajánlatot, de ő hajthatatlan. -Ennél jobbat nem kapok. Nekem nem kell már modern autó. Nem leszólni akarom a fiatalokat és a tudásukat, de engem a Škoda sosem hagyott cserben.-  és valahol igaza van. Egyszerű, jól működik és hűséges. Ja és nem műanyag a sárvédő 🙂

Ezúton is jó egészséget, és km-ben gazdag Škodázást kívánunk Karcsi bácsinak! Reméljük május 1-jén találkozunk a Városligetben.

Videók:

2009.01.14.
B.R.